Amazon.com, faimoasa companie de comert online, a fost infiintata in 1994 de catre Jeff Bezos. Dar asta ne intereseaza prea putin. Relevante sunt cifrele. Astfel ca in prezent are o frumoasa cifra de afaceri de aproximativ 25 miliarde de dolari.
Desi se astepta la o crestere treptata, primul miliard de dolari a fost obtinut chiar la inceputul anului 2001, atat datorita dezvoltarii accelerate a internetului cat si prin diferentierea sa fata de concurenta.
Amazon isi construieste un brand puternic, isi extinde piata de desfacere si profita de toate oportunitatile aparute, cu toate ca din 2006 pana in 2009 nu a obtinut profit. Strategia sa de afaceri se bazeaza foarte mult pe Customer Relationship Management si IT. Amazon foloseste in avantajul sau cantitatile enorme de date, altfel spus preferintele cumparatorilor si vizitatorilor, pe care le prelucreaza cu scopul obtinerii unor profile comportamentale. Astfel, le este clara directia pe care trebuie sa o adopte atunci cand se decide largirea ofertei sau personalizarea produselor comercializate. Cum spuneam mai sus, Amazon are renume la nivel mondial iar acest lucru se datoreaza exclusiv intuitiei antreprenoriale, de a exploata printre primii o tehnologie noua. Restul este istorie. Plecand de la comertul online cu carti s-a ajuns la produse electronice (vezi Kindle), jucarii, muzica si multe altele. Insa nu exista si un potential pericol? Nu cumva Amazon risca sa isi afecteze brand-ul, creand confuzie in randul consumatorilor sai? O alta problema ar fi costurile foarte mari ale transportului gratuit pentru clienti, care ajung chiar la 500 milioane de dolari. O solutie eficienta din punct de vedere economic insa riscanta privind fidelitatea clientilor sai, poate fi gasita prin regandirea strategiei. Cel mai intrigant subiect legat de Amazon il reprezinta posibilitatile sale de extindere. Pana in prezent stim ca a reusit sa ajunga in pozitia in care pur si simplu primeste bani. Cum? Prin vanzarea know-how-ului acumulat catre marile companii mondiale, dornice sa prinda un avans semnificativ.
De asemenea, a realizat colaborari si in domeniul public, cea mai viabila fiind cea cu British Library in 2004. Impreuna au pus la dispozitie consumatorilor un catalog online, exclusiv, prezentand cartile rare si valoroase existente in biblioteca. Amazon.com este intr-adevar un exemplu motivational pentru cei ce nu au curaj sau se multumesc cu putin. Chiar daca in urmatorii ani, din cauza concurentei sau a contextului economic, risca sa isi piarda pozitia fruntasa, Amazon va gasi cu siguranta o cale sa revina si mai sus!
Amazon isi construieste un brand puternic, isi extinde piata de desfacere si profita de toate oportunitatile aparute, cu toate ca din 2006 pana in 2009 nu a obtinut profit. Strategia sa de afaceri se bazeaza foarte mult pe Customer Relationship Management si IT. Amazon foloseste in avantajul sau cantitatile enorme de date, altfel spus preferintele cumparatorilor si vizitatorilor, pe care le prelucreaza cu scopul obtinerii unor profile comportamentale. Astfel, le este clara directia pe care trebuie sa o adopte atunci cand se decide largirea ofertei sau personalizarea produselor comercializate. Cum spuneam mai sus, Amazon are renume la nivel mondial iar acest lucru se datoreaza exclusiv intuitiei antreprenoriale, de a exploata printre primii o tehnologie noua. Restul este istorie. Plecand de la comertul online cu carti s-a ajuns la produse electronice (vezi Kindle), jucarii, muzica si multe altele. Insa nu exista si un potential pericol? Nu cumva Amazon risca sa isi afecteze brand-ul, creand confuzie in randul consumatorilor sai? O alta problema ar fi costurile foarte mari ale transportului gratuit pentru clienti, care ajung chiar la 500 milioane de dolari. O solutie eficienta din punct de vedere economic insa riscanta privind fidelitatea clientilor sai, poate fi gasita prin regandirea strategiei. Cel mai intrigant subiect legat de Amazon il reprezinta posibilitatile sale de extindere. Pana in prezent stim ca a reusit sa ajunga in pozitia in care pur si simplu primeste bani. Cum? Prin vanzarea know-how-ului acumulat catre marile companii mondiale, dornice sa prinda un avans semnificativ.
De asemenea, a realizat colaborari si in domeniul public, cea mai viabila fiind cea cu British Library in 2004. Impreuna au pus la dispozitie consumatorilor un catalog online, exclusiv, prezentand cartile rare si valoroase existente in biblioteca. Amazon.com este intr-adevar un exemplu motivational pentru cei ce nu au curaj sau se multumesc cu putin. Chiar daca in urmatorii ani, din cauza concurentei sau a contextului economic, risca sa isi piarda pozitia fruntasa, Amazon va gasi cu siguranta o cale sa revina si mai sus!
Comentarii
Trimiteți un comentariu